I kjøkkenskapet; mel, søtning, krydder, superfood, kosttilskudd etc

Her er noen av råvarene jeg benytter til både matlaging og baking :-) Jeg har som oftest alltid dette tilgjengelig. Ikke ferdig med den enda - vil ligge link øverst i menyen. Skal ta med tips til det jeg handler i dagligvaren her og i Sverige også..
iherb kan man handle for 200,- NOK uten å måtte betale toll (+10.7%) eller mva (+25%). Frakt er ikke inkludert og den rimeligste måten er International Airmail til 4 dollar. Vekta pr pakke kan da ikke overstige 1814 gram. Bestiller ofte 2-3 pakker samtidig... ;-) Handler myye på iherb.com, men også i Sverige og på helsekosten. Under er noen av varene :-)
Bruk kode QED111 for å få inntil 10% rabatt på første bestilling! 
 
Fra iherb.com - har linket direkte til produktene:-)

Krydder - mest brukt og uten salt, genialt på diett - bruker heller Himalaya salt.

Mel/baking:

Dressing/saus til mat:

Annet - superfood: 

  • L-leucin (eneste aminosyren som man egentlig trenger å tilskudd av)
  • Lechitin - Lecithin er en naturlig kilde til fosfolipider, som er hovedbestanddelen i kroppens cellemembraner og intracellulære membraner. Fosfolipidene finnes i alle kroppens vev og organer, spesielt i hjerne- og nervevevet. Lecithin er derfor bra for hukommelsen. Fosfolipidene har en gunstig innflytelse på blodets fettstoffbalanse og kan bidra til å normalisere kolesterolverdiene. f.eks koster denne ca 120,- på iHerb (pulver) og 369,- i helseskost. Endel å spare ja..
  • Bee pollen 
  • Questbarer (Uten transfett, palmeolje, fruktose, ?lavkvalitets? proteinkilder, eller andre ubrukelige ingredienser ? som i stor grad finnes i de fleste andre proteinbarer på markedet!)
  • Atkinsbarer (en hel pakke på 5 stk til prisen av en i butikken her..) Denne går igjen, og denne..
  • BCAA (L-Leucin, L-Valin, L-Isoleucine)
  • Amino X (BCAA) - veldig god på smak, men kan bli stoppet i tollen pga for høyt niva av D-vitamin
  • Green Kamut - Kamut hvetegress er 100 % rent, basisk, enzymaktivt og ikke-pasteurisert juicepulver som er skånsomt tørket. Den renser og gir energi, styrker fordøyelse, stimulerer immunforsvaret, øker oksygenopptaket, er sterkt basedannende og hjelper derfor med å stabilisere syrebalansen i kroppen, virker avgiftende og er proppfull av veldig viktige næringsstoffer. Den er også blodtrykksenkende og rensende på organer, blod og fordøyelsessystem.
  • Chia seed - 2 skjeer med chiafrø inneholder mer Omega3 enn en hel laksefilet, samt 205 mg kalsium som er  mer er enn i ett glass melk. Frøet inneholder også mer antioksidanter enn blåbær og gjør også at de essensielle fettsyrene ikke harskner.

Godt å ha over kesam/cottage cheese eller i grøt/bakst. Også godt å spise rett fra posen som snacks!

TE:

Søtning:

Diverse:

FRA NORKOST:

  • Bakepro
  • Proteinpulver 
  • Xpand FX Powder (BCAA)
  • ZMA (Zink, magnesium og vitamin B6)
  • Selolje (ren kilde til Omega-3 fettsyrene EPA,DHA og DPA)
  • Kre-alkalyn EFX (buffret kreatin monohydrat - husk at monohydrat er det eneste kreatinet som er bevist ved studier at fungerer!)

FRA FUNKSJONELL MAT (glutenfritt, lavkarbo og sukkefritt):

De fleste varene selges i helsekost som Life, Sunkost etc. Dagligvarekjeden Meny har også et stort vareutvalg. Kiwi har i hvert fall sukrin/sukrinmelis. 

Ellers så er dette matvarer jeg/vi bruker i hverdagen: (ikke alt jeg kan spise pga FODMAP intolleransen - men vi er jo flere i huset..)

  • Kylling, kalkun, karbonadedeig, svin, biff
  • Laks, torsk
  • Egg
  • Kumelk - den beste proteinkilden!
  • Rapsolje, olivenolje, meierismør
  • Mandelmelk, kokosmelk, havremelk
  • Havregryn, quinoa, ris, potet, søtpotet, riskaker
  • Grønnsaker, frukt, bær
  • Kesam, cottage cheese, skyr, yoghurt
  • Nøtter, rosiner

 

2 kommentarer

Mona Elisabeth

09.08.2013 kl.22:55

Dette var en fantastisk liste! Du er jo kjempeflink! :-D

Kristine

09.08.2013 kl.23:13

Mona Elisabeth: Takk!:-) Skulle egentlig ikke ha lista liggende som innlegg - men i menyen øverst.. Fant ikke ut hvordan jeg gjorde det;)

Skriv en ny kommentar

Kristine

Kristine

35, Fredrikstad

Jeg er nå gravid og treningen er derfor veldig annerledes om dagen. For å bygge et lite mirakel, kreves både mer mat og hvile - og jeg lytter alltid på kroppen. Jeg debuterte i Athletic Fitness høsten 2011. Målet er å komme tilbake i enda bedre form! I mellomtiden jobber jeg med å bli godkjent Fitness - og kroppsbyggerdommer. Er ellers lidenskapelig interessert i en sunn livsstil og hard trening. Jeg synes det er gøy å lage sunn, proteinrik og variert mat, samt proteinrike kaker og bakst. Har en sønn på 6 år og en fantastisk mann, som jeg er så heldig å dele denne livsstilen med! Roger er Personlig Trener på Family Sports Club. Han har også tatt kurset Kost og Trening på NIH. Gutta mine betyr alt for meg, og nå snart ei lita tulle.. <3 På Instagram - kristinevinje

Kategorier

Arkiv

hits